Logo Harap Alb continua
Razi tu razi Harap Alb...

Interviu cu Sandu Florea

Domnul Sandu Florea a avut amabilitatea sa ne raspunda la cateva intrebari. Cititi mai jos mini-interviul.

Mihai Ionascu:
Domnule Sandu Florea, de ceva vreme ilustrati supereroi pentru mari edituri din Statele Unite. Totusi inainte de a-l desena pe Conan, l-ati desenat pe Harap Alb. Va amintiti cu placere de el sau a fost depasit in memorie de Spiderman, Thor, Batman si toti ceilalti carora le-ati dat viata prin desene?

Sandu Florea:
Albumul de benzi desenate Harap Alb constitue un important punct de referinta in prima parte a carierei mele de desenator. A fost primul album la care am lucrat cu placere deoarece nu a fost comandat de nicio editura, scenariul era al meu (si a lui Ion Creanga) si aveam timp nelimitat la dispozitie ca sa-l duc la bun sfarsit. L-am desenat de trei ori de la cap la coada. La inceput era in casete traditonale dar nu am fost multumit de rezultat deoarece elementul fantastic al povestirii era dificil de redat in spatiul limitat al casetelor. De aceea am inceput sa caut un mod de punere in pagina netraditional, cu elemente fluide, un fel de spatiu continuu care reda mai fidel imaginea mentala pe care o aveam despre eroii lui Creanga. A doua varianta nu m-a satisfacut pe deplin si dupa sase luni de munca pe branci am reusit sa termin a treia varianta care este forma finala a albumului. Spre surprinderea mea a fost acceptat spre publicare de Editura Sport Turism, pe deasupra albumul castigand premiul I la un festival international in Italia. Asa ceva nu se poate uita. Desi supereroii americani la care am lucrat in ultimii 20 de ani nu arata ca Harap Alb totusi elementul fabulos, fantastic, incitant, ramane prevalent tuturor supereroilor de pretutindeni, de aceea ei sunt asa de indragiti de milioane de fani din intreaga lume.

I.
Sunteti poate la curent cu proiectul nostru Harap Alb continua. Ce parere aveti despre eroii nostri si despre faptul ca dorim sa le continuam aventura?

S.F.
Fabuloasa decizie!!!…Personajele lui Creanga sunt perfecte pentru un grup de supereroi si tin sa va felicit pentru initiativa voastra de a continua aventura lor. Trebuie totusi sa invatam din experienta industriei americane de comics care a creat o pleiada de eroi de toate genurile si tipurile, dar indiferent de originea lor cea mai importanta componenta a lor este ca cititorul modern sa se poata identifica cu ei, iar eroii la randul lor sa se identifice cu problemele si preocuparile curente de zi cu zi ale cititorilor.. De aceea scenariile episoadeleor sunt esentiale pentru realizarea acestei legaturi supererou/cititor. Nu degeaba in comicsul american actual, creatorul principal este socotit scenaristul (contrar parerii generale ca artistul este pe primul plan). Este adevarat ca succesul final al comicsului depinde in mare masura si de artist dar daca povestirea este slaba
oricat de bun ar fi desenul rezultatul final nu este cel dorit. Este similar cu un film cu multe efecte spectaculoase , cu actori buni,dar daca povestirea este dezlanata si fara profunzime publicul este dezamagit si filmul esueaza comercial.

M.I.
Cum priviti aparitia in Romania a unei reviste de banda desenata dedicata unui singur grup de supereroi, versus fanzine, sau publicatii care includ mai multe tipuri de banda desenata?

S.F.
Sunt superincantat!!!…Probabil trebuie puterea supraomeneasca a mai multor supereroi sa insufleteasca, sa scoata din amorteala banda desenata romanesca si sa ofere un exemplu demn de urmat si pentru alti creatori talentati de care Romania nu duce lipsa. Nu conteaza ca revista sa fie traditionala sau nu, important este ca exista.

M.I.
Credeti ca piata romanesca este suficient de matura pentru a privi cu ochi buni o publicatie care se ocupa strict cu banda desenata?

S.F.
Banda desenata nu mai este o cenusareasa a artelor cum era considerata pana nu demult si publicul din tara a inceput treptat sa ia contact cu acest gen mai ales prin proliferarea filmelor americane de mare succes cu superoi din ultimii ani.
Cu o publicitate adecvata cred ca se pot vinde suficiente exemplare ca sa puteti continua publicarea revistei. Ca in cazul oricarui produs nou, o piata poate fi creata pentru el daca oferta este suficient de atragatoare. De aceea spuneam ca americanii considera identificarea cititorului cu personajele un element comercial esential pentru trezirea si mentinerea interesului publicului caruia i se adreseaza revista. Deoarece banda desenata este o arta vizuala este evident ca artistul seriei are si el o importanta decisiva pentru succesul pe termen lung dar si calitatea tiparului si conditiile de difuzare a revistei determina nu in mica masura succesul oricarei publicatii.

M.I.
Aveti vreun sfat pentru noi, ca publicatie la inceput de drum?

S.F.
Din experienta mea de editor pot spune ca trebuie sa fiti pregatiti sa nu va lasati descurajati de greutatile inerente inceputului oricarei activitati novatoare. In al doilea rand daca revista are o aparitie regulata este foarte important sa apara la data anuntata deoarece in conditiile actuale cand nenumarate reviste de toate felurile inunda piata rabdarea cititorilor este de scurta durata si renunta sa mai cumpere revista daca nu apare la timp. Batman, Superman apar de peste 70 de ani luna de luna, la date fixe si amatorii de comics isi formeaza un reflex (isi rezerva o anumita suma de bani) stiind ca pot sa se delecteze cu continuarea aventurilor superoului preferat fara probleme. De aceea ideal ar fi sa aveti pregatit cel putin un episod in avans, ca o rezerva, gata de a fi publicat asa cum se procedeaza la Marvel si DC.

In incheiere va urez mult succes si sper sa sarbatorim impreuna multi, multi ani de aparitie a revistei voastre.
Toate bune,

Sandu Florea

New York
August 24, 2012